torsdag 20. januar 2011

Første del unnagjort

Første del av oppdagelsen av Sør Amerika er unnagjort. Fra landing i Buenos Aires  og en svipptur innom Uruguay har reisen gått øst til Mendoza og Chile, deretter nordover gjennom Argentina og etter hvert inn i Bolivia. Vi er nå i Cochabamba hvor vi skal tilbringe tiden med jobbing på barnehjem og ta kurs i spansk.
Storbyen Buenos Aires var først ut. Buenos Aires; en sykt spennende og levende by. Tusen ting som skjer hver dag. Vi fikk blant annet med oss; fotballkamper med Boca Juniors og River Plate, caféliv, par konserter, polokamp og tango. Lasse (hvit som han er) ble også i storbyen forsøkt rana av et par gutter men svarte kun med å takke høflig nei takk. Et par dager var vi heldige å få dele godt selskap med Herman (Holland), Unni og Sara (AUS) – ”sharing is caring”.
Siden vi kom rett fra seinhøst og ”småkulde” valgte vi å prioritere litt tid på beachen i Uruguay for å prøve a legge litt grunnlag med tanke på ”tanen”. Reisen gikk direkte fra BA (som Buenos Aires kalles blant de reisende) til hippie-stedet Punta del Diablo, herlig med sol, varme og sjøbad i et par dager.
Vel tilbake i BA fikk vi med oss meir steik, vin og fiestas i et par dager før en 15 timers busstur tok oss til Mendoza, en medium storby kjent for flotte fjellområder og god vin. Her brukte vi et par dager (blant annet herlig vinsmaking og fotballkamp) før vi skilte lag ei ukes tid; Lenny tok turen til Santiago og Valpariso i Chile mens Lasse stakk til fjells. ”3 dagers organisert fjelltur mot storslotte Acuncagua var herlig. Acuncagua (ca 6960m) er en av verdens høyeste fjell. Det var spennende å se hvordan ”expedisjonslivet fungerer”. Vi gikk til Plaza Francia (4200m) som ligger direkte under toppen slik at man ser hele fjellet. Fantastisk syn i flotte fjellomgivelser. Jeg var litt spent siden det var første gang i jeg skulle i høyden, men det gikk relativt greit (litt hue vondt må man regne med). Etter en liten snartur innom Mendoza forsatte jeg fjellopplevesene på Mausy, ei hytte i fjellområdet Vallecitos. Hytta hadde litt DNT preg og plass til 30 stk. Jeg digga det. Bare argentinere, kortspilling, middag på hytta, chill og god atmosphere. Hadde noen fine dagsturer på dagene til topper med nydelig utsikt. Ble litt overraska over hvor godt jeg likte å klatre i bratte steinskrenter. Jeg digga det.

En stor klem ventet seff Lennart ved gjenforeningen i Mendoza. Sammen tok vi turen nordover gjennom X, Salta og Humahuaca. Vi var i Humahuaca på julaften.
”Jeg setter veldig pris på jula og all kosen den medbringer. Julefeiring i Humahuaca regnes ikke som jul for min del. Selv om det var hyggelig med god mat, litt vin og en Mills- tube fra Lennart nådde savnet heim en høydare i ”jula”.  Neste jul blir garantert i heimen sammen med den herlige familien min – jeg gleder meg allerede”.
I Humahuaca skilte vi lag på nytt med avtale om å møtes før nyttår i Cochabamba. Lasse tok turen til en liten fjellandsby; Iruya, mens Lenny tok turen nordover og inn i Bolivia. Reisen inn i Bolivia var småkomplisert for begge, da det viste seg å være streik i transportbransjen siden bensinprisen plutselig var doblet (fra 1,5 kr til 3 kr literen..).
Men vi er nå altså i Cochabamba hvor vi skal tilbring godt og vel 2 måneder fremover. Vi ser veldig frem til å slå oss litt til ro, slappe av, lære mer spansk og trives. Man kan bli litt lei av stadig være på reisefoten; å pakke sekken, sjekk busstider, illuktende joggesko, ikke få trent særlig og skitne klær..

Vi har:
-          Vært på 3 fotballkamper; River Plate (midt i sjølveste fansen  - sykt kult!), Boca Juniors og Gudoy Cruz (Mendoza)
-          Blitt forsøkt rana og lurt (Lasse takke pent nei takk og gikk videre..)
-          Ikke mista noe av verdi (bortsett fra et kamera)
-          Drikki god vin
-          Lasse har møtt det argentinske svømmeforbundet
-          Lært viktigheten av siesta
-          Bada, surfa og hatt lotion-time
-          Haiket på lasteplanet til en bil